МЛМ Компаниите – опасни или не?

МЛМ Компаниите – Опасни или не?: Разговор с Деница Андонова, лектор по европейски програми и маркетинг консултант

 

Деница Андонова, лектор по европейски програми и маркетинг консултант

“МЛМ Компаниите – Опасни или не?” е въпрос, който вълнува много от хората днес. От няколко години насам различни МЛМ компании усилено развиват дейност в България. Техни представители могат да се срещнат почти на всеки ъгъл в по-големите градове. Предлагат се различни продукти, най-често в областта на козметиката и хранителните добавки, а обещанията са бърза и лесна печалба.

В същото време Интернет пространството е пълно с обяви за работа, в които безработните са приканвани да се включат в Мулти-левъл маркетинга с примамливи обещания за огромни бъдещи доходи.

Българинът обаче е настроен скептично. И как няма? Всеки, който помни бурните години на демократични промени в България, бяга като попарен щом чуе за бърза и сигурна печалба, особено, ако това върви в комплект с понятието „пирамидална структура“ /точно каквато е структурата на всяка една Мулти-левъл маркетингова компания/.

–          Крие ли според Вас някаква опасност от измама включването в определена МЛМ Компания и би ли могло това по някакъв начин да ощети хората, решили да се присъединят към този модерен бизнес?

 – Много зависи от това към каква и коя точно компания ще се включим, защото вече дори и с понятието мрежов маркетинг започна да се спекулира много. За да може всеки един да си отговори на въпроса, дали една компания е от мрежов тип, е нужно да погледнем към определението на мулти-левъл маркетинга. Това е движение на продукти (стоки и услуги) от производителя към потребителя директно. Т.е. изхождайки от тази дефиниция, ако вие решите да се регистрирате като партньор към дадена компания, започвате да пазарувате директно от нея, без да са ви нужни посредници. Така погледнато, включването към МЛМ бизнес не крие рискове, защото вие получавате за парите си продукт. Разбира се, ако дадена компания изисква от вас да вложите известна сума пари срещу обещания за печалби, тогава се замислете. С продуктовия МЛМ е много по-лесно, защото резултатът от вашето включване е налице – имате 1 или повече продукти на тази компания, както и сте получили възможността да изградите и свой бизнес.

–          В този случай излиза, че това си е един съвсем нормален бизнес, както всеки друг. Така ли е?

Точно така. Просто методът за правене на този бизнес е различен. Има автори, които твърдят, че мрежовият маркетинг е най-евтиният начин да се предложи даден продукт на пазара. Защо – ами много е просто. Първо, компанията спестява разходите за реклами. Второ, не е нужен отдел продажби. Трето, разчита се на най-сигурното средство – личната препоръка, че даден продукт е ОК. Мрежовият бизнес от гледна точка на хората, които са се включили да развиват структура и да градят организация, си е работа като вяска една друга. Всеки ден, с постоянство, с много желание за учене и себеразвитие, трябва да се правят срещи, презентации, обучения. Работи се с много и различни хора. Гонят се срокове, постигат се таргети. Има няколко разлики, обаче, които правят този бизнес доста емоционален и мотивиращ, в сравнения с традиционните компании.

–          Кои са тези разлики?

Разликите могат да се разделят на 2 вида – от гледна точка на хората, които са просто регистрирани потребители, и от гледна точка на тези, които го правят като бизнес. Регистрираните потребители получават продуктите си с отстъпка директно от компанията, според дефиницията за МЛМ. Но асортимента на добрите МЛМ компании е съставен от сертифицирани продукти, с патенти, с клинични изследвания. Т.е. потребителят получава по-голяма себестойност за парите, които плаща. Освен това бива “обслужван” приятелите или познатите, които са го запознали с компанията. Т.е. лично отношение, внимание и грижа.

 Хората, които се захванат да развиват и мрежа, получават много повече изгоди. 1. За един традиционен бизнес началната инвестиция е голяма. Дори само разходите по отваряне на фирма, консултации с адвокат за регистрацията на фирмата, са по-големи като сума от средната стойност на стартовите пакети в мрежовите компании. А вече като сметнем и офис, оборудване, заплати, тогава МЛМ става един много лесен, бърз и напълно безрисков начин да се стартира бизнес начинание. 2. Повечето хора са свикнали със съзнанието на служители. В МЛМ се работи активно за изграждане на лидерски умения, ефективна комуникация, планиране, маркетиране. 3. Всеки присъединил се партньор има в ръцете си възможността да изгради своя организация, да работи когато, където, както и с когото пожелае, без да се съобразява с шефове, работно време и място. И може би най-съществената /четвърта/разлика се състои в това, че в МЛМ бизнеса хората си помагат, за да успяват. Няма я ожесточената конкуренция и борба за надмощие. Няма излишен стрес и ограничения. Хората, които се занимават с МЛМ, определено са с по-отворено съзнание, искат смело от живота и действат с повече мотивация и ентусиазъм.

–          Всичко това звучи чудесно. Но веднага поражда един друг въпрос.  Най-често  продуктите, които се предлагат от мулти-мрежовите маркетингови компании /дори с отстъпката им/ са прекалено скъпи за българските условия. Обикновено това наистина са много качествени продукти, но тъй като 90% от българите едва оцеляват, те едва ли биха могли да си позволят да се възползват от тях. Тогава всичко това не е ли безсмислено?

–  Първо, често се спекулира с въпроса за цените. Но рядко се прави калкулация какво всъщност ще ни спести като разходи използването на даден продукт от МЛМ компания. Да вземем пример с хранителни добавки (разбира се, визирам такива, които са с гарантирано качество, скрепено със сертификати и патент). Ако човек сметне колко би му излязло едно лечение с антибиотици при даден вирус, грип или настинка, колко би му излязло да се възстанови след лечението с антибиотиците, таксите за лекари и изследвания, невъзможността да изпълнява ежедневните си дейности по време на болестта, целия дискомфорт, то цената от 25 -80 лв на месец за комплексна хранителна добавка вече изглежда доста ниска.

–         Да, така е, наистина. Значи бихме могли да обобщим, че при едно голямо разнообразие от продукти, всеки би могъл да намери своя, който да отговаря едновременно на нуждите му и на джоба му. Така ли да Ви разбираме?

–  Разбира се. Отново акцентирам върху това, че първо трябва да се подбере компания с висококачествени и сертифицирани продукти. След това да се намери оптимална комбинация от продукти и да се приемат и използват поне 3-6 месеца, за да имат реални резултати. Имайте предвид, че повечето такива продукти са много концентрирани и много малки дози дават прекрасен ефект върху организма.

–          Какво ще пожелаете на хората, които след като прочетат нашия разговор, биха се решили да опитат своя шанс в това явно широко поле за изява – мрежовият маркетинг?

–   Ще споделя моята история. В началото бях много скептична към МЛМ, мислех, че това са “пирамиди”, “капани за наивници” и пр. Така че в началото започнах с идеята да осъществя един икономически експеримент – да проверя дали този бизнес модел работи. След около 2 седмици вече ми беше ясно, че е експеримент, но социален. Защото с работата си ние изграждаме един нов имидж на МЛМ индустрията в България. На хората, които искат да се развиват в мултилевъл маркетинга, мога да кажа няколко неща. 1. Поздравления за смелостта и за това, че имате отворено съзнание. 2. Поставете си ясни цели и намерения и учете! Използвайте всичко за вашето личностно израстване, за да бъдете човек, на когото другите вярват и следват. 3. Запретнете ръкави, защото това е работа като всяка една друга. 4. Вярвайте си, мечтайте смело и подберете умно вашата компания и продукти. Останете автентични и привличайте качествени хора и градивни обстоятелства.

По материали на  Лайфстайл Медия

http://lifestyle-media.eu/mlm-kompaniite-opasni-ili-ne/

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s